You have successfully logged out.

Inteligentne wparcie

Sztuczna inteligencja sprawdza się w technologii medycznej

Sztuczna inteligencja (AI) zmienia opiekę zdrowotną. Eksperci przewidują znaczny wzrost wydajności i szybkości. B. Braun jest częścią tego rozwoju, z powodzeniem wykorzystując AI w namacalnych inicjatywach.

Kiedy 25-letnia inżynier serwisu Claudia Esteban Patón otwiera laptopa w pokoju technicznym Centrum Opieki Nefrologicznej Vila-real na północy Walencji, jest bardzo ostrożna: jej komputer ma własny, dostosowany program serwisowy AI firmy B. Braun - Service Assistant. Wyświetla on wszystkie maszyny do dializy znajdujące się w centrum. Na pierwszy rzut oka Claudia widzi, że działają one prawidłowo — z wyjątkiem jednej. Oprogramowanie raportuje: „stan krytyczny”. Maszyna została już wycofana z eksploatacji przez personel centrum. Za pomocą jednego kliknięcia Claudia dowiaduje się o prawdopodobnej przyczynie problemu: istnieje 90% prawdopodobieństwa, że problem dotyczy membrany komory wyrównującej, jednego z głównych elementów maszyny.

Program pokazuje Claudii Esteban Patón kroki niezbędne do wykonania napraw. W oknie czatu wpisuje: „jaki jest numer części membrany?”. Informacja natychmiast pojawia się na ekranie. Claudia widzi, że część jest dostępna, uśmiecha się z zadowoleniem i mówi: „Service Assistant pomaga mi w codziennej pracy i pozwala skupić się na ważniejszych rzeczach”.

Claudia Esteban Patón podczas prac konserwacyjnych w ośrodku dializ B. Braun w Villa-real, w Hiszpanii.

„Oczywiście, mogę sama wyszukać numery części zamiennych lub kroki naprawy” — powiedziała Claudia Esteban Patón. „Ale z Service Assistant jest to o wiele szybsze i doskonale pasuje do mojej codziennej rutyny”. Zakłada plastikowe rękawiczki i okulary ochronne, a następnie zaczyna wymieniać elementy. Szybko zdejmuje uszkodzoną membranę i podnosi ją do światła. Ma niewielkie rozdarcie — przewidywanie AI było prawidłowe. Następnie wyjaśnia: „Bez asystenta musiałabym wykluczyć wiele różnych przyczyn, zanim dotarłabym do uszkodzonej membrany”.

Esteban Patón podczas badań wspomaganych przez AI. System sugeruje, które błędy mogą wystąpić i jak można je naprawić.

“Sztuczna inteligencja może udoskonalić, a w niektórych przypadkach zdefiniować na nowo już zaawansowane technologie i procesy, czy to w rozwoju leków, robotyce, protetyce ortopedycznej i codziennym funkcjonowaniu szpitali, czy też projektowaniu i serwisowaniu urządzeń medycznych.”

Elsa A. Kirchner, profesor i kierownik Instytutu Systemów Technologii Medycznych na Uniwersytecie Duisburg-Essen w Niemczech

„Branża opieki zdrowotnej jest szczególnie satysfakcjonującym obszarem do wykorzystania metod AI” — powiedziała Elsa A. Kirchner, profesor i kierownik Instytutu Systemów Technologii Medycznych na Uniwersytecie Duisburg-Essen w Niemczech. „AI pomaga udoskonalać, a czasem nawet redefiniować zaawansowane technologie i metody, czy to w rozwoju farmaceutycznym, robotyce i protetyce ortopedycznej oraz codziennych operacjach szpitalnych, czy produkcji i serwisowaniu urządzeń medycznych”. Wyjaśnia, że ​​biorąc pod uwagę znaczne kwoty, jakie gospodarki narodowe inwestują w opiekę zdrowotną, AI może zapewnić bardzo potrzebny wzrost efektywności. Może również umożliwić pacjentom i dostawcom lepsze, bardziej spersonalizowane wsparcie. Kirchner ma duże nadzieje związane z europejskim przemysłem. „Jesteśmy światowym liderem w badaniach. Jeśli chodzi o zastosowania, to wciąż dopiero zaczynamy, pomimo wszystkich naszych dotychczasowych sukcesów. Musimy szybko nadrobić zaległości. W Europie możemy pokazać, jak wygląda korzystanie z AI, gdy skupiamy się na korzyściach dla ludzi”.

„Nie chcemy zastępować pracy ludzkiej. Chcemy ją wspierać”.

Przypisy:

  1. https://www.mckinsey.com/industries/life-sciences/our-insights/generative-ai-in-the-pharmaceutical-industry-moving-from-hype-to-reality